Op moment van schrijven zitten we in Nederland steeds meer thuis door het Corona-virus. Ik heb erg zitten twijfelen of ik deze blog wel zou schrijven. Ik blijf als Nederlander graag lekker nuchter. Meedoen aan de media-hetze past me, los van de serieuze berichtgeving, totaal niet. Toch heb ik besloten ‘m te schrijven. Omdat het voelt dat het nodig is. Om als positieve realist stiekem weer te kijken naar het moment wat we alles onder controle hebben. Want dan wordt alles anders.
Nu we met z’n allen de harde werkelijkheid leren en weer terugvallen om de zaken die er echt toe doen (gezondheid, familie en je gezegend voelen als je WC-papier hebt kunnen kopen) worden we ook geconfronteerd met de afhankelijkheid welke de hele wereld heeft. We zijn verwend om overal naar toe te kunnen reizen en allerlei producten eenvoudig te kunnen kopen. Hierdoor is onze wereld in de afgelopen decennia een dorp geworden. En daarmee zijn we vergeten hoe afhankelijk we eigenlijk zijn. Schrijnend eigenlijk als je bedenkt dat het dit jaar precies 75 jaar geleden is dat we bevrijd zijn. Net na de bevrijding hadden we niets behalve onze vrijheid. En dat was alles wat we nodig hadden. We kunnen deze vrijheid alleen nu niet vieren omdat dit te gevaarlijk is. Deze tijd voelt voor mij als het dichtste wat ik ooit hoop te komen bij een oorlog, want met afstand voelt het alsof we in oorlog zijn met een onzichtbare vijand. En zoals je vaak in de films ziet ben ik overtuigd dat we ‘m gaan winnen. Goed wint van kwaad.
En wat als het allemaal voorbij is? Nou, dan worden dingen wel anders. Ik verwacht onze gezondheidszorg bijvoorbeeld een positieve impuls zal krijgen na deze wake-up call. En ook zal, om het dichter bij mezelf te brengen, de “digitale transformatie” waar veel maakbedrijven in zitten in versneld tempo worden ingezet. Ik zie eigenlijk concreet een aantal zaken waar organisaties meer aandacht voor zullen gaan (en moeten) hebben:
1. Digitale zichtbaarheid
Ik kom bij veel bedrijven die bezig zijn met het (verder) online brengen van hun producten. Dit levert allerlei interessante uitdagingen op. Zoals hoe ga ik om met mijn dealers en ook hoe zij al de data die hier mee gemoeid is goed kunnen beheren. Denk maar aan technische data, content met de vertaling naar productie en voorraad. Nu we in deze tijd als consumenten enorm veel (nieuwe) online ervaring op doen wordt ook voor Business-to-Business het maken van deze slag straks nog belangrijker.
2. Modulariteit van producten
Het opzetten van een beheersbaar en gestandaardiseerd productportfolio waar mogelijk helpt bij het opzetten van een online verkoopkanaal (zoals beschreven bij punt 1). Modulariteit zorgt voor beheersbaarheid en dat is zooo belangrijk. Dit legt alleen druk op organisaties als het gaat om het goed ontwerpen van producten zodat deze beheerst geproduceerd en geserviced kunnen worden. Is jouw product nu te configureren en te verkopen via internet? Ik hoor regelmatig allerlei beperkingen dat het niet kan maar wat heb je nodig om te zorgen dat het wél kan?
3. Real-time inzicht
Als je alleen je huis uit kan omdat het echt niet anders kan zoals nu wordt het maar weer pijnlijk duidelijk hoe fijn het is als lekker thuis kunt werken. Je kunt immers ook thuis verkoopoffertes maken, de administratie doen of een video-call doen met je collega’s om te praten over de productiecijfers van afgelopen week. Wat je wel nodig hebt zijn systemen die je overal toegang geven en je real-time informatie geven. Op je laptop in allerlei systemen grasduinen om data-exports te maken om vervolgens discussie te hebben over verschillende versies van cijfers in een video-call wordt niemand blij van toch?
Ik probeer stil te zitten als ik geschoren wordt en ondertussen vast na te denken wat er op ons af gaat komen als het straks klaar is. Hoe gaan we dan weer op staan en waar liggen straks de kansen? Want die liggen er. Zat. Je hoeft ze alleen maar te zien en er alvast op te gaan anticiperen. Veel mensen hebben nu even de tijd om na te denken. En “use it well” zou ik zeggen. Want wat is er mooier dan nu rustig op je thuiskantoor zitten en nadenken over een strategie die je helpt je organisatie klaar te maken voor al het mooie wat gaat komen? Bijvoorbeeld om al video-bellend de opzet van de producten nog eens te herijken met elkaar om nu eindelijk eens die slag te maken van ETO naar CTO? Of een goede opzet neer te zetten hoe je je data gaat structureren zodat je deze eenvoudig kan beheren als je een online-verkoopkanaal opzet? Ik weet het namelijk zeker, na deze Corona-crisis wordt alles anders. Ben jij er dan klaar voor?